čtvrtek 8. května 2014

Makronky s bílou čokoládou

Přihlásila jsem se k Výzvě odvážných pekařů. Řekla jsme si tedy, že bych měla začít lovit recepty v pekařských pro mě neprobádaných vodách. Jako první mě napadly makronky. Chutí mě zatím neuchvátily, jsou na mě moc sladké, ale výzvou určitě jsou (minimálně když si o jejich postupu a nepovedených výsledcích čtete). Plus jsem na ně dostala za cupcaky (takže propojení existuje) silikonovou podložku a nenapadlo mě, na co jiného ji použít, tak bylo rozhodnuto.



Suroviny na 80 skořápek, 40 makronek:
140g mandlové mouky
125g cukru moučka
105g bílků pokojové teploty (mně to vyšlo přesně ze 3 středně velkých vajec)
105g cukru moučka
barvivo

Náplň:
125 ml smetany ke šlehání
200g bílé čokolády



Postup:
Pokud neseženeme mandlovou mouku, tak v robotu nasekáme mandle na prášek. Můžou být i neoloupané, ale výsledná barva makronek nebude tak hezká (jako v mém případě, ale proč si to komplikovat). Rozmixované mandle smícháme s moučkovým cukrem a prosejeme přes jemné sítko, abychom se zbavily hrudek a případných větších kousků. Určitě se na to nevykašlete, povrch makronek by nebyl hladký a popraskaly by Vám.
V druhé míse začneme šlehat bílky s cukrem. Nejdříve na nízké otáčky a jak se nám cukr rozpustí, tak rychlost přidáme. Pár minut šleháme, jakmile se nám zdá sníh skoro ušlehaný, tak nepřestáváme a šleháme dál tak 8 minut na maximální rychlost. Zábava to zrovna není, ale bílky musí být úplně tuhé.
V téhle fázi přidáme barvivo, tipla bych čajovou lžičku (já dala půl lžičky a přijde mi to málo) a ještě minutu vyšleháme.
Na řadu přichází rozhodující krok, zapracování mandlovo-moučkové směsi do bílků. Stěrkou jsem obracela a míchala hmotu do pomyslných osmiček a to 60x. Celkem to trvá, tak si k tomu sedněte a když tak něco pusťte. Přestaneme až je hmota hladká a tekutá. Ideální chvílí (i když u makronek není nic jistý) je, když se po vytažení stěrky z misky směs rozprostře, bez špiček. Musíte dávat pozor, protože když mícháte moc dlouho, tak makronky nenabudou a když moc krátce, tak popraskají. Je to věda.
Hmotou naplníme cukrářský sáček s hladkou kulatou špičkou a začneme tvořit kolečka. Buď jako v mém případě na silikonovou podložku nebo na plech vyložený pečícím papírem. Pokud si na stejně velká kolečka netroufnete, tak šablonu najdete jednoduše na internetu zadáním "macaron template".
Ještě každým plechem několikrát bouchneme o stůl, abychom se zbavily vzduchových bublinek, které by zase způsobily popraskání povrchu makronek. Každým plechem jsem bouchla jinak, abych zjistila, jestli na tom něco je. Prvním plechem jsem bouchla 5x (ideál), druhým 8x (část popraskala) a třetím 0x (neobjevila se požadovaná patka/nožka).
Necháme zaschnout 30-45 minut. Někde píší, že to není potřeba (ale jistota je jistota).
Názory se liší i v době pečení a vhodné teplotě. Já pekla v předehřáté troubě každý plech zvlášť na 150 C (udává se 140-160 C) a na 15 minut (píší 13-20 minut). Vyplatí se tak od 12.minuty sledovat, jak to v troubě vypadá.
Po vytažení z trouby ihned silikonovou podložku či pečící papír s makronkami sejmeme z plechu, aby se dál nedopékaly.
Z části vychladlé makronky sloupneme z podložky a necháme vychladit zcela.


Na náplň dáme vařit smetanu, jak začne bublat, tak jí zalijeme čokoládu nalámanou na kousky. Chvíli počkáme a promícháme dohladka. Zakryjeme potravinářskou folií a dáme ztuhnout a vychladit do ledničky.

Naplněné makronky (plnila jsem je nožem, ale určitě je lepší a jednodušší plnit potravinářským sáčkem) je dobré nechat rozležet v ledničce uschované ve vzduchotěsné krabičce.


P.S. První spálenina od pečení na světě, takže shrnuto podtrženo makronky jsou potvory.

7 komentářů:

  1. Jsou nádherný! =) Já když si vzpomenu na mé první, tak to byla jedna velká rozteklá katastrofa =D.

    OdpovědětVymazat
  2. děkuju :) ale asi to bylo štěstí začátečníka nebo tou podložkou :D a ne všechny se povedly, třetí plech byl bez patek a část druhýho trošku popraskala :D a nezanevřela jsi na ně? :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nezanevřela =D. Dělala jsem je znovu pak 3x a to se taky nepovedly a nedávno jsem je po delší době opět dělala a už se jim i podobaly, takže už vím jak na to, tak snad další pokus už bude tak jak má =).

      Vymazat
  3. Cukr moučka je tam dvakrát - je to chybka nebo se tam dává dvakrát různé množství? Díky :)

    OdpovědětVymazat
  4. první množství cukru moučky (125g) se smíchá s mandlovou moukou a druhé množství cukru (105g) patří do bílků, to už není tak striktní, klidně může být krupice :)

    OdpovědětVymazat
  5. To je bezvadný popis. Už jsem pár receptů na ně četla, ale byly to fakt jen recepty, žádné rady, na co si dát bacha apod. Takže to vyznělo jako děsně jednoduchá věc. A teď vidím, že není :) Také bych je někdy ráda zkusila a určitě je budu dělat podle tohoto tvého receptu. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. makronky jsou zákeřný, ale né nemožný :D tak doufám, že se povedou :)

      Vymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...